OBJECTIU:
L'objectiu d'esta enquesta ha sigut conéixer el grau de satisfacció així com les possibles millores a introduir en el procés d'alta massiva de docents en ensenyament no universitari, realitzat per la Mutualitat durant l'any 2024. La realització d'esta enquesta s'emmarca dins dels projectes I.4.2. “Revisió del Procés d'Afiliació” i IV.2.2- “Enquestes de Satisfacció”, del pla estratègic de la Mutualitat “Muface Avanza 2021-2024”.
Posseïx enguany un especial interés, ja que s'han introduït novetats en el procés. Molt significativament, en la millora de la remissió de dades i en la informació a nous funcionaris docents de carrera per part de les comunitats autònomes ha tingut incidència la reunió mantinguda a l'abril de 2024 per la Direcció General de MUFACE i el seu equip amb els i les responsables de personal educatiu de comunitats i ciutats autònomes, la qual cosa va generar un interlocució estructurada i fructífera amb les direccions provincials de la Mutualitat, que va permetre solucionar errors amb anticipació.
A més, és de destacar que va existir una intensa col·laboració interna amb alguns Serveis Provincials les xifres dels quals d'alta massiva de docents superaven sens dubte la seua capacitat de gestió, donada la plantilla existent en eixe moment. Això va succeir notablement a Catalunya, on van ingressar 18.000 persones com a funcionaris de carrera. Tant l'OPM (Oficina Polivalent de MUFACE a Múrcia) com altres direccions provincials van col·laborar amb oficines d'aquesta comunitat autònoma, tant en tramitació com en atenció a nous i noves mutualistes.
CONFIGURACIÓ DE L'ENQUESTA I POBLACIÓ ENQUESTADA
Per a poder conéixer i avaluar el grau de satisfacció de les persones mutualistes, es va preparar un senzill qüestionari conformat per 10 preguntes de contestació tancada: cinc preguntes sobre el grau de satisfacció, dues sobre canals d'informació i tres sobre el procés d'afiliació en si (dues d'elles condicionades). Atés que, en el passat, el percentatge de participació va ser menor al 0% de l'univers considerat, i amb la finalitat de garantir l'obtenció d'un nombre de respostes superior al que es considera la mostra estadísticament significativa, es van enviar correus al total de la població (34.610).
Amb data 22 de novembre es va enviar per correu electrònic l'enquesta a un total de 34.610 mutualistes, dels cossos docents amb codis 0531, 0511, 0590, 0591, 0592, 0593, 0594 0595, 0596, 0597 i 0598 que la seua alta en Muface s'havia produït en el període comprés entre el 15 d'agost i el 31 d'octubre de 2024, sent condició haver realitzat ja l'elecció d'entitat sanitària.
L'enquesta ha sigut creada amb l'aplicació de gestió i edició de formularis (FORMA) de l'Agència Espanyola d'Administració Digital. Aquesta aplicació garanteix confidencialitat i anonimat de les respostes.
RESULTATS:
L'enquesta ha sigut contestada per 3.535 mutualistes, la qual cosa equival a un 10,21% de la població. S'ha aconseguit la significança estadística, en ser superior a 385.
RESUM I CONCLUSIÓ:
1-Prop del 90% dels nous mutualistes procedents de cossos docents han completat la seua afiliació a Muface i l'alta dels seus beneficiaris a través de mitjans electrònics, utilitzant la identificació electrònica (Cl@ve, certificat digital, DNI e, etc.) (93,8% de titulars i 89,32% de beneficiaris). El xicotet percentatge que no ha emprat mitjans electrònics al·lega problemes en la seu electrònica de Muface. Quant a l'alta d'entitat, hi ha un xicotet augment del 1,4% d'utilització, sobre les dades de l'enquesta de l'any 2023, igual que puja lleugerament l'ús de l'alta de beneficiaris digital (d'un 87,1% a un 89,32%).
2-Prop del 40% dels nous mutualistes ha obtingut la informació en relació amb el procés d'afiliació en fonts pròpies de MUFACE, sent els més utilitzats el formulari web/App (65,5%), el telèfon de les oficines (19,81%) i les xarrades de Muface a les províncies (7,86%). Els canals menys utilitzats de Muface són Linkedin (0,42%), “X” (1,85%) i el telèfon 060 (4,56%). Dins dels canals aliens a la mutualitat, els més usats són els companys de treball (24,5%), els òrgans de personal educatiu (18,2%) i els sindicats (16,7%). Cal destacar la pujada de l'ús dels òrgans de personal educatiu del 14,8% en 2023 al 18,2%, en aparent detriment, sobretot, dels sindicats com a font d'informació sobre el procés d'afiliació (20,6% en 2023 al 16,7%).
3-Quant al grau de satisfacció, tant en el procés d'afiliació, en l'alta de l'entitat sanitària, com en l'alta de beneficiari, s'ha obtingut una puntuació pròxima a 7 sobre 10. Respecte als canals de comunicació, ix ben valorada la pàgina web (amb més d'un 6 sobre 10), d'altra banda, les xarrades oferides per Muface i el telèfon de les oficines tenen una valoració de més de 5 sobre 10, mentre que la resta de canals obté una nota inferior a 4 sobre 10, si bé cal dir que tenen un ús molt residual (Linkedin, X i 060).
4- La claredat i la utilitat de la “Guia de Nous Mutualistes” que es troba en la pàgina web, es valora amb notes pròximes al 7 sobre 10.
5- La participació en l'enquesta ha disminuït en 2024 en comparació amb 2023, d'un 16,3% a un 10,2%.
Ha sigut de gran ajuda en el procés i sens dubte ha contribuït a la satisfacció del col·lectiu la interlocució permanent amb les comunitats autònomes, que va permetre l'explicació prèvia de quins eren els requeriments en l'enviament d'informació, un dels reptes de millora assumits en l'enquesta de 2023. També s'han intensificat les xarrades oferides per MUFACE a estes persones, ja siga en col·laboració amb els òrgans autonòmics de personal educatiu, ja siga amb sindicats de l'àmbit. Algunes millores dels serveis electrònics necessaris per a l'alta massiva previstes per a l'exercici 2025 redundaran sens dubte en major facilitat per al col·lectiu docent, que usa molt majoritàriament aquest canal.
La millora contínua d'estos tres àmbits continua sent el repte per a futures altes massives, ja siguen de cossos docents, ja d'altres col·lectius..