Procediments, recursos, impresos, Oficines i altres gestions amb MUFACE

En les oficines de MUFACE atenem presencialment les urgències d'assistència sanitària sense necessitat de cita, o, amb cita , aquells assumptes que no permeten la seua gestió a través de la seu electrònica o l'APP MUFACE; el telèfon 060; o el telèfon, mail o correu postal del servei provincial respectiu. Sol·licite la seua cita prèvia .

Recursos administratius, rectificació d'errors i recurs extraordinari de revisió

Quines decisions de l'Administració Pública poden recórrer els interessats?
Les decisions dels òrgans de l'Administració Pública (disposicions, resolucions i actes administratius) poden ser objecte de recurs pels interessats .

Els recursos administratius són el d'alçada, el potestatiu de reposició i l'extraordinari de revisió, segons establixen els articles 112 a 126 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre , del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Els interessats també poden sol·licitar la correcció d'errors materials, de fet o aritmètics existents en els actes administratius, d'acord amb l'article 109.2 de la Llei 39/2015 .

Així mateix, poden sol·licitar la revisió d'ofici de les disposicions i els actes administratius nuls, exclusivament en els casos estipulats en l'article 106 de la Llei 39/2015 .

Què és un recurs d'alçada?

Les resolucions i determinats actes de tràmit (aquells que decideixen directa o indirectament el fons de l'assumpte, determinen la impossibilitat de continuar el procediment, produïxen indefensió o perjudici irreparable a drets i interessos legítims) que no posen fi a la via administrativa poden ser recorreguts en alçada davant l'òrgan superior jeràrquic del qual els va dictar.

Normativa bàsica: articles 121 i 122 de la Llei 39/2015

Què és un recurs potestatiu de reposició?

Les resolucions i determinats actes de tràmit (aquells que decideixen directa o indirectament el fons de l'assumpte, determinen la impossibilitat de continuar el procediment, produïxen indefensió o perjudici irreparable a drets i interessos legítims) que posen fi a la via administrativa poden ser recorreguts davant el mateix òrgan que els haguera dictats.

Normativa bàsica: articles 123 i 124 de la Llei 39/2015

Què és el recurs extraordinari de revisió?

Consisteix a recórrer, excepcionalment, els actes ferms en via administrativa davant l'òrgan administratiu que els va dictar, que també serà el competent per a la seua resolució. Per a presentar este recurs extraordinari és imprescindible que concórrega alguna de les següents circumstàncies previstes en l'article 125.1 de la Llei 39/2015 :

a) Que en dictar-los s'haguera incorregut en error de fet, que resulte dels propis documents incorporats a l'expedient.

b) Que apareguen documents de valor essencial per a la resolució de l'assumpte que, encara que siguen posteriors, evidencien l'error de la resolució recorreguda.

c) Que en la resolució hagen influït essencialment documents o testimoniatges declarats falsos per sentència judicial ferma, anterior o posterior a aquella resolució.

d) Que la resolució s'haguera dictat com a conseqüència de prevaricació, suborn, violència, maquinació fraudulenta o una altra conducta punible i s'haja declarat així en virtut de sentència judicial ferma.

Normativa bàsica: articles 125 i 126 de la Llei 39/2015

Què és la rectificació d'errors?

A instàncies dels interessats, les Administracions Públiques podran rectificar en qualsevol moment els errors materials, de fet o aritmètics existents en els seus actes, tal com establix l'article 109.2 de la Llei 39/2015 .

Què és la revisió d'ofici d'actes nuls?

Consisteix a sol·licitar la declaració de nul·litat d'un acte administratiu que haja posat fi a la via administrativa o que no s'haja recorregut en termini, exclusivament en els supòsits previstos en l'article 47.1 de la Llei 39/2015 , d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Normativa bàsica: article 106 i següents de la Llei 39/2015

Com presente estos recursos i sol·licituds en MUFACE?
Qualsevol persona que desitge interposar davant MUFACE un recurs d'alçada, un recurs de reposició o un recurs extraordinari de revisió, així com una sol·licitud de rectificació d'errors o de revisió d'ofici d'actes nuls, haurà de presentar el corresponent escrit, signat, i la documentació annexa que procedisca per una de les vies següents:

  • Davant el Registre Electrònic General , utilitzant Cl@ve, Certificat digital o DNIe. Es tracta del canal més ràpid i evita desplaçaments. Veja les condicions d'ús .
  • En qualsevol registre administratiu dels previstos en l'article 16.4 de la Llei 39/2015 , d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

En el seu moment vaig ser funcionari i cotitzava a MUFACE però, en la meua Vida Laboral de la Seguretat Social, no apareixen estos anys de servei. On he d'acudir per a solucionar este tema?

El concepte de Vida laboral no existeix en el règim especial de la Seguretat Social dels Funcionaris Civils de l'Estat.

El document que acredita els serveis prestats com a funcionari públic, en els diferents cossos i escales de l'Administració, és el certificat de serveis prestats que emeten les unitats de personal corresponents. En este certificat consten els anys i el cos als quals s'ha pertangut en cada període i haurà de sol·licitar-lo en la Unitat de Personal de la seua destinació com a funcionari. En el cas que la situació del funcionari siga diferent de la de Servei Actiu, la certificació haurà de ser sol·licitada a la Direcció General de la Funció Pública per als Cossos Generals i Escales Interdepartamentals, i al Ministeri d'adscripció si es tracta de Cossos Especials.

Com puc comunicar un canvi del domicili?

Consulte l'apartat de la nostra pàgina web sobre Procediments i impresos d'afiliació, alta, baixa i reactivació , on trobarà més informació sobre els llocs i manera de presentació de canvis en estes dades personals, així com els impresos necessaris.

Per a demanar una prestació quins documents he d'adjuntar a la sol·licitud?

La documentació a aportar és la que s'indique en cada imprés de sol·licitud. Si es fa per Internet, els documents han d'escanejar-se.

On puc obtindre els impresos de sol·licitud de prestacions?

Pot descarregar-los en l'apartat " Prestacions i Descàrrega d'Impresos " de la nostra web, en la Seu Electrònica o sol·licitar-los en qualsevol Oficina de Muface, per telèfon o a través d'un correu electronico . També estan disponibles, en la pàgina web, al final de la pàgina de cada prestació específica, figura l'imprés corresponent.

Les prestacions més demandades poden sol·licitar-se per la Seu Electrònica .

Quines dades han de figurar en les factures que acompanyen a la sol·licitud de prestacions?

Les factures hauran de posseir tots els requisits legals, detallar conceptes i preus i incloure constància del pagament (“vaig rebre o pagat”) o anar acompanyades del corresponent rebut que acredite aquell. En el cas de material ortoprotètic, en les factures ha de figurar sempre el codi del producte.

Què faig si he perdut la factura?

Sol·licitar de l'expedidor un duplicat, en el qual figure el literal “Duplicat”.

Com consulte en quina situació es troba una prestació que he sol·licitat?

En la nostra Seu Electrònica , mitjançant l'APP MUFACE , o a través de l'Oficina del Servei Provincial on va presentar o a la qual va enviar la seua sol·licitud, sempre per correu electrònic o telèfon.

Quin és el termini general per a sol·licitar una prestació de MUFACE?

Llevat que es tracte d'una prestació subjecta a convocatòria, en la qual es fixa expressament el termini de presentació de les sol·licituds (beques, dependència, assistencials...), el dret al reconeixement de les prestacions prescriurà als cinc anys, a partir de l'endemà d'aquell que tinga lloc el fet causant de la prestació de què es tracte.

La prescripció s'interromprà, a més de per la reclamació davant la Mutualitat General, per les causes ordinàries establides en l'article 1973 del Codi Civil.

Quines són les oficines en les quals puc fer els tràmits de MUFACE?

Les oficines dels Serveis Provincials de MUFACE atenen en horari de 9.00 a 14.00 hores de dilluns a divendres, segons el calendari laboral de cada província. La seua adreça i telèfon estan disponibles en l'apartat de la web Les nostres Oficines .

S'exigeix cita prèvia, i només atenen sense cita urgències d'assistència sanitària o, amb cita, gestions que no poden realitzar-se més que presencialment en l'oficina. Veja com sol·licitar cita prèvia en cada oficina.

En l'actualitat, és possible la tramitació telemàtica de la major part de les prestacions, sense necessitat de desplaçaments, a través de la nostra Seu Electrònica .

A més de les oficines d'atenció al públic, existeix alguna oficina on puga realitzar consultes?

Si, en el Servei d'Informació Teléfonica de l'Oficina d'Informació al Mutualista (OIM), telefonant al 060.

L'OIM també disposa d'un formulari de contacte per a informació, consultes i suggeriments. Pot utilitzar-se a través d'Internet o també mitjançant l'App per a dispositius mòbils de Muface.

Què són les reclamacions per responsabilitat patrimonial de l'Administració?

La reclamació per responsabilitat patrimonial consisteix a sol·licitar una indemnització per tota lesió que els particulars patisquen en els seus béns i drets, excepte en els casos de força major.

La lesió ha de ser conseqüència del funcionament normal o anormal dels serveis públics i el mal ha de ser efectiu, avaluable econòmicament i individualitzat en relació amb una persona o grup de persones que no tinguen el deure jurídic de suportar-ho.

On es regulen estes reclamacions?

Els principis que regeixen la responsabilitat patrimonial de les Administracions Públiques estan continguts en els articles 32 a 37 de la Llei 40/2015 , d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.

El procediment administratiu relatiu a la responsabilitat patrimonial és una especialitat del procediment administratiu comú regulat en la Llei 39/2015 d'1 d'octubre , del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Com presente una reclamació patrimonial en MUFACE?

Qualsevol persona que desitge interposar davant MUFACE una reclamació per responsabilitat patrimonial haurà de presentar el corresponent escrit, signat, i la documentació annexa que procedisca per una de les vies següents: