A historia do mutualismo administrativo como réxime de protección dos funcionarios ten as súas orixes máis remotas nas primigenias entidades organizadas como sistemas mutuales, que xa existían na Idade Media. É no século XVI cando xorden as irmandades de socorro, que no século XVIII dan paso aos montepíos.
É no reinado de Carlos III cando se tutela polo Estado a creación de montepíos para os funcionarios, sendo o primeiro o militar. Rapidamente foron ampliándose ao ámbito civil: así, en 1763 créase o Montepío de Ministerios e Tribunais, e en 1764 o de Oficinas da Real Facenda. En 1831, o Estado decidiu a absorción dos creados asumindo o seu fondo, e tamén as súas obrigas, con cargo aos Orzamentos do Estado.
Non é ata 1900 cando asistimos ao cambio crucial coa promulgación da Lei de Accidentes de Traballo, e a creación de mutuas de accidentes. Posteriormente, en 1906 créase a Inspección de Traballo, e en 1908 o Instituto Nacional de Previsión, xerme do actual sistema de Seguridade Social.
As reformas levadas a cabo no sistema de seguros obrigatorios dos anos 40 do século XX (seguro obreiro, paro forzoso, SOVI…) non afectaban os funcionarios, salvo en caso de accidentes de servizo. Con todo, é conveniente puntualizar que a protección social dos funcionarios quedaba garantida por tres vías: en primeiro lugar, recoñécense dereitos no Estatuto ou Lei respectiva de Función Pública; en segundo lugar, polos sistemas mutuales que sobreviviran; e a terceira vía, que son os dereitos pasivos.
Nos anos 40, os funcionarios tiñan dúas carencias importantes: a asistencia sanitaria-farmacéutica e a contía das pensións, vinculadas a un soldo regulador que estivo conxelado durante anos.
Ese foi o motivo do rexurdir dos antigos montepíos, que nese momento chamáronse indistintamente mutualidades ou montepíos, e que comezaron a crear prestacións de xubilación, e supervivencia, que complementasen ás de clases pasivas.
Algún dos antigos montepíos sobrevivira nun réxime de voluntariedad. Tanto estes como as novas mutualidades creadas á luz da Lei de Mutualidades de 1941, forman a nova etapa do mutualismo administrativo, que perdurará ata 1975. As mutualidades eran corporacións de dereito público dotadas de plena capacidade xurídica e patrimonial e que non formaban parte da Administración do Estado.
O Estado crea estas mutualidades coa intención de que o seu ámbito de actuación fose o ministerial, pero finalmente orixínanse moitas máis, e con diferentes obxectivos:
Lonxe de organizar unha uniformidade protectora aos funcionarios, continuaron as mesmas desigualdades que en épocas pasadas, o que ocasionou unha diferenza de achegas e de prestacións dificilmente xustificable. Sen esquecernos de que moitos empregados públicos non tiñan cobertura de ningunha mutualidade.
O fito na protección social en España prodúcese en 1963 coa promulgación da Lei de Bases da Seguridade Social, xa que establece que entre os réximes especiais que se permiten, inclúase o de funcionarios.
Esta lei diferenciaba funcionarios civís do Estado, de Xustiza, militares, de Administración Institucional e de Administración Local. Posteriormente, tanto os funcionarios do Estado, como os funcionarios de Xustiza e os militares foron ratificados na súa condición de pertencentes a dereitos pasivos, quedando os de ámbito local e os doutras institucións fóra do sistema.
A principios dos anos 70 do século pasado xorde a necesidade de aglutinar a acción mutual dispersa, fragmentada e desigual, existente nese momento, para adecuala aos principios de universalidade e homoxeneidade da Seguridade Social, tendo en conta o precedente da MUNPAL (1960), na que unha soa mutualidade englobaba a todos os traballadores de todos os entes municipais.
Seguíronlle dúas novas normas: a Lei 28/1975, de Seguridade Social das Forzas Armadas, creadora do ISFAS, a 29/1975 de Seguridade Social dos Funcionarios Civís do Estado, creadora de MUFACE, e posteriormente o Real Decreto 16/1978 creador de MUGEJU.
Así pois, a historia da Mutualidade Xeral de Funcionarios Civís do Estado (MUFACE) remóntase á Lei 29/ 1975, do 27 de xuño, data na que se crea un organismo único de adscrición obrigatoria para todos os funcionarios civís. Ao ano seguinte, o Decreto 843/1976, do 18 de marzo, vén establecer o Regulamento Xeral do Mutualismo Administrativo.
A reforma adoptou como solución promover unha Mutualidade única, o que garantiría o fin das desigualdades, unha cobertura a todos os funcionarios e unha adecuación das prestacións ás establecidas no Réxime Xeral, a cambio de asumir as cargas das mutualidades existentes.
Prevíase que uns 300.000 funcionarios formarían parte da nova Mutualidade. Aínda que agora resulte difícil de imaxinar, o colectivo de empregados públicos non dispuña naquel momento dun sistema unificado de Seguridade Social, á parte de que o 90% do colectivo presentaba unha asistencia sanitaria deficiente, moi inferior á do resto dos cidadáns. Hoxe día, a Mutualidade tamén leva a cabo, como función secundaria, a xestión das pensións e prestacións das antigas mutualidades de funcionarios, un total de 29, que optaron por integrarse no Fondo Especial.
Desde a súa creación, o obxectivo fundamental de MUFACE é a xestión do mutualismo administrativo, que xunto con o Réxime de Clases Pasivas –xestionadas pola Dirección Xeral de Custos de Persoal e Pensións Públicas-, veñen constituír o Réxime Especial de Seguridade Social dos Funcionarios Civís do Estado.
Autor: Xullo González Díez
Para saber máis: